Teorie literară

ȘCOALA DE DUMINICĂ REPETIȚIA (2)

Reluarea unui sunet sau a unui grup de sunete are efecte expresive. În afară de potrivirea de la sfârșitul versurilor (rima), sunt folosite, pentru expresivitatea lor,figurile de sunet, asonanța și aliterația.

În cazul asonanței, se repetă o vocală accentuată în două sau mai multe cuvinte. Bineînțeles că o întânim mai ales în poezie.

Argint de izvoare, și zare-aurită – ” (Alexandru Macedonski, „Noapte de decemvrie”)

O imagine plină de lumină , largă, asociată cu susurul apelor. O imagine ideală!

„Lumina lunii pline / alunecă în casă.”( Ion Pillat, „Lumina lunii”)

Un tablou nocturn dominat de luna a cărei lumină are o curgere lină, aproape imperceptibilă.

Și, dacă în primul exemplu se simt neliniștea, nerăbdarea, clocotul vieții, în al doilea, dominante sunt liniștea, împăcarea.

Aliterația exploatează valențele expresive și imitative ale consoanelor repetate.

Vâjâind ca vijelia și ca plesnetul de ploaie.” (Mihai Eminescu, „Scrisoarea III)

Imaginea auditivă întărește imaginile vizuale și dinamice prin care Eminescu descrie atacul oștirii lui Mircea cel Bătrân. O armată care este dezlănțuită ca o forță a naturii pe care nimeni nu o poate opri din drumul ei spre victorie.(Va urma)

Figurile de stil FAC BINE LA LIMBĂ!

Gabriela Moraru

Standard

Un gând despre „ȘCOALA DE DUMINICĂ REPETIȚIA (2)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s